
U bent ingeschreven bij de KvK en staat te popelen om te beginnen.
Maar de telefoon blijft stil en uw mailbox leeg.
Hoe vindt u klanten?
Actief klanten vinden
Als net gestarte ondernemer bent u nog niet bekend. Niet iedereen is gevestigd in een drukke winkelstraat of staat meteen bovenaan in Google. Wacht niet tot de mond-tot-mondreclame potentiële klanten bereikt, maar onderneem zelf actie.
Tips om klanten te vinden:
- Vertel vrienden en kennissen over uw bedrijf: dé manier om aan een eerste opdracht te komen
- Benader lokale media voor (gratis) publiciteit
- Ontwerp een folder en deel deze uit op een plek waar uw doelgroep komt
- Zorg dat uw website zo hoog mogelijk in Google scoort
- Maak een online profiel op bijvoorbeeld Hallo!, LinkedIn of Twitter
Klanten vinden via online en offline netwerken
Door netwerkbijeenkomsten in uw regio te bezoeken, zorgt u ervoor dat mensen u en uw bedrijf leren kennen. Het kost tijd, maar netwerken is de beste manier om klanten te vinden.
Online kunt u uw bedrijf presenteren via een website. Op sociale netwerken vertelt u wat u doet en komt u met andere ondernemers in contact.
De opdracht binnenhalen
Waarom zou een klant voor u kiezen? Zorg dat u in 10 seconden antwoord kan geven op deze vraag.
Wees duidelijk in wat u doet en kunt. Een leuke (kortings-)actie trekt de aandacht en kan twijfelaars over de streep trekken om met u in zee te gaan.
Koesteren en vertroetelen
Nieuwe klanten binnenhalen is altijd prachtig, maar bestaande klanten behouden door ze te verrassen, is pas echt goud waard. En dat lukt niet met alleen een goed product of de juiste dienst.
Het is een bekend fenomeen bij groeiende bedrijven. Ze zijn zo gefocust op het binnenhalen van nieuwe klanten, dat ze bestaande klanten uit het oog verliezen.
En dat is zonde, want met de bestaande klant heb je een langdurige relatie en er is wederzijds vertrouwen. Iets wat met een nieuwe klant nog lang niet vanzelfsprekend is.
Maar hoe laat je nu zien dat die trouwe klant nog altijd speciaal is, zonder door te slaan naar de andere kant?
Kerstpakket syndroom
De boodschap aan de klant moet zijn: “als persoon bent u belangrijk voor mij”.
Veel bedrijven denken dat het klanten uitsluitend om het product of dienst te doen is. Maar dat klopt niet. Bedrijven die dat denken, hebben moeite om hun klanten te behouden.
Wat men vaak ziet gebeuren is dat bedrijven het gebrek aan service willen goedmaken met een presentje. En dat is niet altijd de juiste tactiek.
Het heeft niet altijd nut om met cadeaus te strooien. Je moet echt iets aanbieden uit authentieke interesse voor de klant.
Pas op voor regelmaat, want dan kan het “kerstpakket syndroom” optreden. Klanten gaan een presentje verwachten en kunnen daardoor zelfs teleurgesteld zijn over het geschenk. Veel beter is het om een keer iets als verrassing te doen en daarbij creatief te zijn.
Dus geen standaard fles wijn op de verjaardag van de klant, dan wordt hij toch al overstelpt door aandacht.
Maar geef iets persoonlijks waarover nagedacht is, bijvoorbeeld na 1 jaar klant zijn.
Bron: Kamer van Koophandel