Hoe start je een eigen massagepraktijk

Als je een eigen massagepraktijk wil beginnen heb je minimaal een diploma. Dit kan een erkend diploma zijn of niet. Beide is mogelijk.

Een erkend diploma geeft geen garantie dat je ook daadwerkelijk beter onderlegd bent of beter kunt masseren. Je moet ervan uit gaan dat er een selectie plaatsvind op basis van kennis en vaardigheid van de masseur.

De concurrentie is groot en de minder goede masseurs zullen uiteindelijk vanzelf verdwijnen doordat klanten die niet tevreden zijn, elders een beter product zullen gaan zoeken.

Voordat je klanten gaat werven, volg je natuurlijk eerst een aantal gedegen cursussen die je nodig hebt voor het professioneel uitvoeren van je beroep (bekijk de informatie over de massagecursussen van Kopos).

Massage business plan

Voor het opstarten van je massagepraktijk is het handig om eerst je massage business plan op te starten.

  1. Formuleer je visie, missie en doelstellingen
    Deze formuleren houdt je op koers om je doelstelling te bereiken.
  2. Beschrijf je doelgroep
    Wie is de ideale klant? Hoe ziet jouw ideale massagepraktijk eruit? Wees creatief, omschrijf alles tot in de puntjes
  3. Beschrijf hoe je klanten gaat winnen
    Via advertenties, marketing, mond op mond reclame? Of anders?
  4. Financieel plan maken
    Wat zullen de kosten zijn? Wat is je verwachte omzet?
  5. Marktonderzoek
    Informeer om je heen waar je woont of er interesse is. Zoek op internet naar concurrenten in de buurt en kijk naar de gevraagde prijzen en andere wijzen van opzet van hun praktijk.

Doelen en doelgroepen

Veel startende ondernemers maken eerst een ondernemingsplan om duidelijk te krijgen welke valkuilen er onderweg verwacht kunnen worden. Een goede voorbereiding kost tijd en geld maar verdiend zich later zeker terug.

Als je dus serieus een eigen praktijk wilt beginnen en je voelt in jezelf naast een sterke motivatie de bereidheid om voldoende tijd en energie in de onderneming te investeren, zorg er dan voor dat je een duidelijk beeld krijgt van je praktijk in de praktijk.

Wat is het doel van je onderneming en uit welke personen bestaat jouw doelgroep? Kijk eens op internet en zoek naar massagepraktijken bij jou in de buurt. Waaruit bestaan de diensten die jij wilt leveren? Hoe ziet jouw product er uit? Hoe kun je je onderscheiden van de concurrentie?

Er zijn een aantal manieren om klanten te werven. De kortste weg en makkelijkste manier om klanten binnen te halen is via je eigen netwerk. Via vrienden, kennissen, familieleden enz. Zij hebben vast ook vrienden, kennissen en familieleden die mogelijk graag een massage zouden willen.

Neem contact met ze op en laat weten dat je bezig bent met het opzetten van een eigen massagepraktijk. Stimuleer ze om jou nieuwe product aan te bevelen aan anderen of in ieder geval over willen vertellen.

Een andere manier, maar wel belangrijke manier, is dat je gevonden kunt worden.

De belangrijkste punten zijn:

  • website
  • visitekaartjes
  • flyers
  • social media

Zorg dat je altijd visitekaartjes bij je hebt. Als je al op dit onderwerp in gesprek raakt is het gemakkelijk om jezelf direct te profileren en te promoten.

Flyers zijn een goede verlengde van de visite kaartjes. Deze kun je achterlaten op velerlei plaatsen, zoals supermarkt, fysiotherapie (wel overleggen), gezondheidscentra, sport centra, verenigingen of bij de kleinere winkels bij jou in de buurt.

Met social media kun je op een laagdrempelige manier in contact komen met potentiële klanten. Post regelmatig leuke tips omtrent de massages.

Wettelijke regels

Je moet uitzoeken aan welke wettelijke verplichtingen je als startende ondernemer moet voldoen.

Wat zijn bijvoorbeeld de fiscale regels? Hoeveel winst moet je maken voordat je belasting moet gaan afdragen? Hoe moet je je verzekeren en moet je nog andere premies afdragen?

Voor deze belangrijke algemene informatie kun je contact opnemen met de Kamer van Koophandel
of ga naar het ondernemersplein van de KvK voor meer informatie.

Vakbekwaamheid en ervaring

Hoe goed je alles ook voorbereid en hoe prachtig de ruimte is waar jou praktijk zich heeft gevestigd, feit blijft dat jij de dienst levert! Jij bent verantwoordelijk voor de kwaliteit en de behandelingen die je geeft.

Goed masseren vraag tijd, oefening en scholing. Blijf je vakbekwaamheid op peil houden door veel te oefenen en je regelmatig bij te scholen. Wordt eventueel lig van een belangenvereniging en abonneer je op een vakblad.

Vraag een prijs voor een behandeling die in overeenstemming is met jouw gevoel. Een prijs die dus klopt. Je hebt tijd, geld en energie geïnvesteerd in het verkrijgen van jou vaardigheden als masseur en het is dus logisch dat je dit doorberekend. Houd echter wel rekening met je toekomst plannen.

Uiteraard kun je een hoog bedrag berekenen voor een behandeling. Vraag je echter wel af of dit realistisch is.

Bedenk:

Wil je een hoog bedrag rekenen en daardoor 2 klanten per week ontvangen?

of

Wil je een lager bedrag rekenen en daardoor 5 klanten per week ontvangen?

Bedenk ook dat 5 personen meer mond tot mond reclame kunnen veroorzaken dan 2 personen.

De behandelruimte

De ruimte waarin je de massages geeft moet aan een aantal criteria voldoen. Het moet een ruimte zijn die gemakkelijk schoon te houden is. Hygiëne moet voorop staan.

Zorg voor een harde vloerbedekking, zoals linoleum, zeil, kurk, parket of laminaat. Geen wandkleden omdat deze ook stof aantrekken.

Richt de praktijkruimte sober en efficiënt in. De behandeltafel moet altijd schoon zijn en voor de behandeling met een laken worden afgedekt. Trek zelf ook altijd schone en efficiënte kleding aan.

Besteedt aandacht aan de verlichting en zorg dat de temperatuur in de praktijkruimte tijdens het masseren niet te laag is.

Achtergrond muziek kan een extra dimensie geven aan de massage maar geur en geluid mogen nooit opdringerig zijn.

Kortom, een goede praktijkruimte is schoon, hygiënisch en efficiënt ingericht en heeft een rustige en frisse atmosfeer.

Algemene voorwaarden massagepraktijk

  • Openingstijden praktijk
  • Annuleren van een behandeling
  • Laatkomers

Het opzetten van de algemene voorwaarden van een massagepraktijk hoeft niet moeilijk te zijn, maar vraagt aandacht.

Luister naar jezelf en bepaal zelf wat goed voor je is.

1. Denk eens aan de openingstijden van je praktijk.

Deze zijn mede bepalend voor hoe anderen jouw praktijk zien en bepalen ook het aanbod van klanten.

Stel hierin duidelijke grenzen op zodat je er ook daadwerkelijk voor de klant kunt zijn en ga hierin liever niet ad-hoc te werk door tussendoor of op je vrije dagen toch klanten toe te laten op hun verzoek.

Denk aan jezelf hierbij zodat je ook een goede balans hebt tussen activiteit en rust.

2. Hoe ga je om met annuleren van de behandeling

Wat doe je als een cliënt niet komt opdagen en niet afzegt? Wat is hierin je eerste insteek om te achterhalen of er mogelijk een misverstand is ontstaan.

Misschien vind je het lastig om hier regels voor op te stellen. Wel zou het kunnen bijdragen aan de professionaliteit wanneer je hier regels voor opstelt. Bedenk waar jij je prettig bij voelt, en kijk eens hoe anderen dit geregeld hebben voor hun massagepraktijk.

3. Hoe ga je om met laatkomers

Strakke richtlijnen met sancties past niet bij deze wereld van massages. Daarnaast schrikt het cliënten af en raak je mogelijk cliënten kwijt door je hierin te star te profileren.

Accepteren en de tijden flexibeler opzetten is natuurlijk ook een optie. Hierdoor heb je meer ruimte voor onverwachte zaken. Immers kan er tegenwoordig veel misgaan in het vervoer. Daarnaast “plak” je voor jezelf ook wat ruimte in de dag om even tot jezelf te komen.

De tijden van behandelingen hoeven natuurlijk niet aaneengesloten te zijn.

Ik hoop dat je hiermee voldoende informatie hebt gekregen om te starten van een eigen praktijk en wens je veel succes hiermee.

John van de Schoor
Kopos

Cursus Ontspanningsmassage 14 en 15 september - Nieuwegein

Een echte starterscursus en dus een massage cursus voor Iedereen !

Kopos, uw coach op maat!

meer informatie